Maandag 1 april. De voorbereiding

Iedereen is druk met grappen en ik voel een hele serieuze bui rondom mezelf hangen. Vandaag ga ik de camper klaar maken voor vertrek. Eerst ophalen bij de Gelderse Caravan Centrale, waar de camper een weekje mocht staan toen ik op vakantie was. Topservice! Ondertussen nog druk om van alles te regelen omdat de Honda ook verkocht is. Dan is het heel fijn dat je vader met pensioen is en als je belt voor een paar ‘taxiritjes’ je dan hoort: ‘best jongen’.

Met de camper voor de deur begint het inpakavontuur. De weken ervoor had ik al wat basis dingen geregeld zoals bestek, servies, boeken en schoonmaakmiddel e.d. Toch moet er dan nog beste veel in. Zoals kleding (voor alle weeromstandigheden), boodschappen doen, diesel tanken, water tanken en ondertussen continu nadenken of ik alles wel heb. Natuurlijk kun je in Europa alles wel kopen wat je nodig hebt maar het is wel handig als je je bergschoenen en medicijnen al bij je hebt.

Aan het einde van de middag was ik er wel klaar voor. Alles voelde goed en de laatste detail konden de ochtend van vertrek ook wel. Eten koken en nog even naar de manicure/pedicure. Als het kan kun je net zo goed verzorgd op reis gaan. Bij terugkomst was er nog een onverwacht moment. Een verassingsfeestje van vrienden en familie om me uit te zwaaien. Erg leuk en zeer onverwacht om iedereen nog even te zien voor vertrek. Heel veel dank voor jullie komst. Het maakt het vertrek en de reis weer zoveel waardevoller.

Dinsdag 2 april. Het vertrek naar Helfault

De laatste dingen nog pakken, zoals mijn kussen en dan klaar maken om te gaan reizen. Nadat Miranda bij de garage is geweest voor haar zomerbanden doen we nog een bak thee en dan ga ik. Kus, knuffel en zwaaien. Off we go…
Nog geen 10 minuten laten ben ik alweer thuis, toch wat vergeten. Voor Amber heb ik een tijd geleden een speciale waterbak gekocht waar ze niet mee knoeit als we rijden. Die stond dus nog thuis…. Gelukkig kwam ik erachter voordat we op de snelweg zaten.

Inmiddels staat de route ingesteld op omgeving Duinkerken en tuffen we op ons gemak door België naar Frankrijk. Zoals het in een camper gaat, eten we een broodje op een parkeerplaats en maken we een wandelingetje. Rond een uur of drie zijn we op de eerste bestemming. La Coupole. Een enorme nazi megastructure, zoals je het op National Geographic ziet. Deze bunker is gemaakt om de V1 en V2 raketten te produceren en lanceren. Helaas was het natuurlijk ook een werkkamp voor gevangenen. Het bezoek aan dit museum duurt minimaal twee uur en was zeer indrukwekkend. Wanden van vijf meter beton, ingenious opgebouwd en uitermate efficiënt ingericht.

Buiten het museum is een grote parkeerplaats en picknickplaats. Het geheel ligt in een soort kom tussen rotswanden en bos. Bij de picknickplaats mag je je camper neer zetten en je kunt het toilet in het gebouw gebruiken tijdens openingstijden. Op dat moment ben ik de enige camper, wat mij mooi de gelegenheid geeft om mijn beginnersniveau te verbloemen. Want eigenlijk heb ik wel e.e.a. getest maar weet ik nauwelijks hoe alles werkt. Kamperen was niet zou aan mij besteed en camperen heb ik alleen twee weken in Australie gedaan.
Het is best een uitdaging om je camper waterpas te zetten op twee wiggen bijvoorbeeld. Althans, voor mij. Nadat ik een mooi uitzicht heb gevonden, de hond heb uitgelaten en heb gegeten, blijkt dat ik de enige camper ben voor de nacht. Het hek gaat dicht, maar niet op slot voor het geval ik heimwee krijg. De eerste avond en nacht in de camper is een feit.

Woensdag 3 april. Dag twee, Neufchâtel-et-Bray

De nacht was toch anders. Een ander bed, andere geluiden, een hond die af toe heen en weer wandelt of water gaat drinken, temperatuur onder de vijf graden in de camper. Niet de beste nacht dus. Dat was te verwachten en eigenlijk ging het best goed. Het bed ligt prima en 200x160cm voor jezelf alleen gaat is zeker geen straf.

Voor mijn nieuwe auto moet ik een paar (met pen) ondertekende documenten aanleveren en laat ik nu net geen printer bij me hebben. Met mijn vloeiende Havo-3 Frans (voordeeltje dat ik die klas twee keer heb gedaan 😊) bij de receptie gevraagd of ze me wilde helpen. Zeer gastvrij en vriendelijk werd mijn uitdaging opgelost.
Bij het ontbijt maar eens gaan kijken waar ik wil overnachten op mijn doorreis naar Normandië. Het doel is om langs de kust van Frankrijk af te zakken naar Spanje. Normandië staat al langer op mijn verlanglijstje vanwege de ongerepte kust en historie van D-day. Ik doe nog even een paar boodschappen voor het avondeten en zoek de camperplaats op. Gisteren had ik geen warm water uit de boiler en vandaag leek me dat toch wel handig met de afwas. Er zitten namelijk maar vier borden in de camper dus je moet op een gegeven moment wel. Omdat ik weinig ervaring heb met de camper dacht ik dat het aan de stroomvoorziening lag. Dus zekeringen nagekeken, schakelaars nagelopen, en nog steeds geen warm water. Grrrr, dat had ik thuis beter moeten testen in plaats van aannemen dat het wel zou werken. Dan maar met de billen bloot en Maik van de Gelderse Caravan Centrale appen. Die heeft dit weekend ook weer een mooi verhaal voor op verjaardagen! Een boiler werkt op gas en niet op stroom, Winfred. Oh Maik, en toch doet hij het niet. Een paar fotootjes verder blijkt dat ik het kapje aan de buitenkant moet verwijderen voor de afvoer van de gassen. Zoals gezegd nogal een beginner. Neemt niet weg dat ik nu dus warm water heb. Bedankt Maik voor deze helpdesk.

Ondertussen hagelt het en besluit ik dat het een mooi moment is voor een kop thee met een stroopwafel. ’s Avonds lees ik het boek uit en besef me dat ik in dit tempo snel door mijn voorraad op de e-reader heen ben.

Donderdag 4 april. Dag Brrrr(d)rie, Vierveille-sur-mer (Omaha Beach)

Vannacht heb ik het kacheltje iets laten branden want gisteren was wel heel koud. Dat was maar goed ook want de hagel was een voorbode voor vorst. Prachtig om het rijp op het gras te zien als je wakker wordt. Na alles ingepakt te hebben en vers water ingenomen te hebben, gaat de reis naar de kust van Normandië.

Begin van de middag komen we aan bij het D-Day memorial. Dat ligt op Omaha beach waar de geallieerden op 6 juni 1944 Frankrijk binnen vielen voor de bevrijding van Europa. Er staan veel gedenktekens, monumenten en vlaggetjes van bezoekers. Je voelt dat hier veel is gebeurd. Voor Amber is het overigens gewoon een strand en begint naar Duits gebruik een gat te graven. Een wandeling langs de kust maakt me erg bewust dat ik deze reis niet zomaar kan maken maar dat er 75 jaar geleden al veel aan vooraf is gegaan. Terwijl ik uitkijk over de rotspartij vraag ik me af hoe het zou voelen als je van de andere kant aankomt. Op een bootje ga je naar de kust om te vechten om dat continent te bevrijden. Daar word ik toch een beetje stil van en vraag me af of ik dat zou kunnen en durven.

De avond sta ik op een camperplaats op een actieve melkvee boerderij. Het is voorseizoen en ook hier is het rustig. Eén Franse camperaar staat er al en op het gemak zet ik mijn camper neer. Op een kleine 10 minuten lopen ligt de kust en daar wandel ik nog even naar toe. Tussen prachtige gele bloemenvelden staat weer een gedenkteken. Op deze terreinen lagen de vliegvelden waar de geallieerden hun materialen afzetten voor de invasie van Europa. Wat een enorme historie ligt hier verborgen.

Vrijdag 5 april. Dag vier, Plouarzel

Het is matig weer. Regenachtig, grauw. Tijdens het opruimen maak ik nog een praatje met de Franse buren en Balou probeert Amber te versieren.  Die wordt door Amber op zijn nummer gezet en door zijn baasjes hard uitgelachen. Arme hond, weer geen vakantieliefde..
Omdat het minder mooi weer is, besluit ik verder te rijden naar het zuiden. Daar wordt het theoretisch altijd mooier weer. Een rit van uurtje of vier naar het meest westelijke puntje van Bretagne. Deze camperplaats heb ik erg naar uit gekeken want vanuit je camper kijk je uit over de zee. Sterker nog, je ziet de zon in de zee zakken. Daar wil ik graag naar toe.

Onderweg rijd ik langs prachtige vakwerkhuizen en besef dat elke streek zijn eigen, bijzonder mooie, details kent. Genietend van de rit kom ik aan bij de camperplaats. Dit is een camperplaats echt aan de rand van de zee. Er staat nog één andere camper maar verder is er niemand. Wat een rust en leegte. Na nog geen 100 meter lopen en ik sta op het strand. Dit is echt een geweldig plekje.

Afgelopen dagen heb ik veel gezien en veel onderweg geweest. Dat is prachtig en leuk maar ligt het tempo wel hoog. Dat hoeft helemaal niet want ik heb tijd genoeg. Daarnaast wil ik ook aandacht aan mezelf besteden door wat plannen uit mijn hoofd op papier te zetten e.d. Om die reden zal ik wat vaker meerdere dagen op een plek blijven staan. Deze plek nodigt daar enorm voor uit. Wat ga je dan doen… Je huis schoonmaken, maar dan ook het hele mobiele huis. De badkamer, de keuken, de eetkamer, de slaapkamer en tot slot de cabine inclusief spiegels…. Ja dat kost dan anderhalf uur.

Zaterdag 6 april. Dag vijf. Plouarzel

Vandaag wil ik jullie even meenemen in de avonturen van het douchen. Dat heb ik inmiddels een paar keer gedaan en om een reden vraagt dat vaardigheden. Mocht je het afvragen: in mijn campertje zit wel een douche maar… 1. Mijn boilertje is maar 10 liter en 2. Mijn douche is ook de opslagplaats van mijn golfset, flessen water en de was. Daarom is het praktischer om gebruik te maken van de douche van de camperplaats.

Dus koop je een jeton (douchemunt) of betaal je 1 of 2 euro voor vijf of tien minuten douchen. Tot zover niet zo spannend. Timemanagement speelt een belangrijke rol. Als je vier minuten staat te genieten van het warme water dan heb je nog 1 minuut voor het sponsen, schuimen en afspoelen. Dat is best kort. Thuis heb ik er nooit zo opgelet en wandel je ook gewoon de douchecabine als je nog even doucheschuim moet pakken omdat je het vergeten bent. Zo werkt dat niet. Dan moet je terug lopen naar je campertje. De kampeerders onder ons denken nu natuurlijk ‘beginner’ en dat is ook zo. Zo heb ik nu ook een tasje waar ik alles in kan doen en op kan hangen, zodat ik mijn spulletjes niet op de natte vloer hoef te zetten. Zomaar van die inzichten die je na een paar dagen opdoet.

Verder heb ik vandaag vooral heel veel gewandeld. Er loopt een wandelpad langs de kust. Dat gaat langs verschillende dorpjes en is vele kilometers lang. Vandaag waren er veel hardlopers en dat is best ambitieus met de stijging en daling. Daarnaast loop je een meter of twee (zo voelt het, in werkelijkheid een meter of vijf) naast de kliffen. Amber maakt het niets uit, 20 centimeter is ook prima. Winfred maakt het wel uit, 200 centimeter is het minimum… ~iets met hoogtevrees~
Onderweg rent Amber een stukje mee met een hardloper (omdat ze wat achterop liep bij mij). De meneer vond het wel grappig maar vond het gemak waarmee ze inhaalde concurrentievervalsing voor de wedstrijd. De hardlopers blijken namelijk te het trainen voor een duurloop. Er is binnenkort een wedstrijd over de hele afstand. Dat is best pittig.

Zondag 7 april. Dag zes, naar Foleux

Gisteravond de zon in de zee zien zakken en vandaag weer licht zien worden boven de zee, dat verveelt volgens mij nooit. Heerlijk. We maken vandaag nog een wandeling langs de kust, nu de andere kant op. Prachtig hoe ver je kunt kijken, de ferry naar Engeland ziet vertrekken en op een steen in het zonnetje een tijd kan genieten van de geluiden van de zee en vogels.

In de loop van de dag ben ik terug het binnenland in gereden. Overigens vind Bretagne echt prachtig en is zeker een aanrader om eens op vakantie te gaan. Veel water, prachtige kust, mooi binnenland en hele vriendelijke Fransen (echt waar!).

Ik maak vannacht een tussenstop in de jachthaven van Foleux. Dat is een heel klein plaatsje aan de rivier Vilaine. De weg ernaartoe is mooi glooiend met afwisselend bos en weide. Het is ook een heel klein camperplaatsje, voor 5 campers ongeveer. Er staat een Fransman dwars geparkeerd waardoor hij al drie plaatsen in beslag neemt. Tussen deze Fransman en een Engelse camper is nog net een plekje voor mij. De Franse meneer komt een -geïrriteerd- kijkje nemen omdat ik hem wel erg strak voor zijn neus zet maar voordat ik een gesprek aan kan gaan, gaat hij weer naar binnen.

Het is prachtig om aan de jachthaven te staan. Het is op deze zondag één en al bedrijvigheid om de bootjes klaar te maken voor het seizoen. Je leert ook vloeken in het Frans tijdens deze reis. Niet iedereen is even handig met een aanhanger en een boot(je). Wel grappig om te zien dat je gewoon een, best behoorlijke, aanhanger achter je oude Twingo kunt hangen.

Aan de andere kant van de haven ligt een groot bos dat je via een brug over het water kunt bereiken. Een mooi plek om met Amber te gaan verkennen. Je moet flinke heuvels beklimmen en het is dan ook een aardige wandeling (voor mij). Opeens slaat Amber serieus aan. Boven aan de heuvel zie ik een paar struiken schudden en Amber doet al grommend een paar stappen dichter bij. Ze kijkt nog eens naar mij waarom ik niks doe maar ik vraag me alleen af wat het kan zijn. Je zit niet te wachten op een wildzwijn dat op je af komt stormen. Voorzichtig loop ik door op het pad (dat de andere richting van de struiken op gaat) en Amber wordt alleen maar feller. Plotseling komt er een heel groot dier over de heuvel kijken. Pfff… een koe… De koe kijkt net zo verbaasd als ik en plots staan er nog een stuk of 10. Bovenaan de heuvel ligt gewoon een weiland met een heleboel koeien.

De avond verloopt een stuk rustiger met een goed boek en wat aantekeningen die ik maak om mijn hoofd verder op te ruimen.

Camperweetje van de week (ongetoetste aanname): er lijkt een tegengestelde verhouding tussen de leeftijd van de camper en de leeftijd van de gebruiker. Hoe ouder de camper, hoe jonger de gebruiker.

Gepubliceerd door inspirerend europa

Ik ben Winfred Ortse, vanaf april 2019 doe ik hier verslag van mijn reis op zoek naar inspirerende plekken en gesprekken in Europa.

Doe mee met de conversatie